innaniabdillah.blogspot.com

innaniabdillah.blogspot.com

Saturday 20 April 2013

(novel)2 untaian tasbih cinta aulia


*2*
semangat untuk belajar
“aulya !!!... bangun laa lewat dah ni, kan terlepas pulak bus nk pergi insaniah.” Jerit farah untuk mengejutkn aulya.

 “ urmmmm… tidur x cukup lg ni, ngantuk laa.” Aulya merungut.

“hari ni first day kita kt insaniah, kena la pergi awal. Nak ambil jadual lg, nk kena buat itu ini. Banyak benda la kena buat hari ni, itu yang kita kena pergi awal.” Farah menerangkan kepada aulya.

“ ye la cik farah, saya pergi bersiap dulu. Tunggu saya taw!. Hehe” aulya bersuara manja.

 

Insaniah menyediakan tiga buah bas untuk memudahkan perjalanan ke insaniah bagi sesuatu masa. Bas yang paling awal , seawal tujuh  dan selewat tujuh malam. Kebiasaannya pihak pengurusan akan menyewa bas , bagi mengelakkan kesesakan pelajar dari asrama al-faraby ke insaniah. asrama al-faraby mampu memuatkan tiga ribu pelajar untuk sesuatu masa. Tidak hairanlah kerana asrama al-faraby  dicampur dengan international student yang tidak mampu  mencari rumah sewa sendiri. Asrama akan mula sesak Terutama pengambilan pertama pada bulan jun.

 

Setiap pagi faruq ,faizal, taufiq dan amir mereka akan sarapan dahulu sebelum masuk kelas. Mereka ni macam adik beradik lain mak , lain bapak. Setiap kali berjalan pasti mereka berempat.  pergi kelas , makan, pergi tasmi’ dan mereka juga satu rumah.

“rugi anta semua x join program semalam, ramai kot junior2 kita yang baru masuk.”faruq memulakan topic di kedai kopi belakang insaniah.

“anta ni faruq, macam la tak kenal kami. Dah nak graduate , x kenal jugak kami ni macam mana. Kena sekali kami dah x maw laa..haha” faizal mencelah sambil tergelak terbahak-bahak.

“ betul dah tu, biar la junior kita rase bagaimana hari pendaftaran di insaniah. Penuh , sesak, jem, uhhhhh… macam-macam la.” Taufiq menambah penguat hujah faizal.

Amir sekadar mampu tergelak mera’ie sahabatnya. Amir merupakan sahabat kami yang paling pemalu dan senyap. Dia jenis open maindate. Selalunya cadangan kami dia menyusul di belakang tanpa ada sebarang kata bantah.

Insaniah mula di hadiri pelajar seawal jam tujuh pagi. Selalunya pelajar kuliah tahfiz menjuarai rekod ni untuk sekian tahun yang dh lepas. Mereka tiada kelas pun, tapi sebaliknya mereka datang awal untuk menghafal al-qur’an. Rekod kedua dipegang oleh pelajar yang tinggal di asrama al-faraby. Bagi mereka yang tidak ada pengangkutan , pilihan mereka adalah menaiki bas untuk ke insaniah.

Sudah berdekat insaniah berdiri teguh, saban hari menuju kearah peningkatan. Bermula dari institusi agama negeri kedah dan beralih ke anjakan paradigma menjadi kolej universiti. Insaniah juga menyediakan pelbagai program yang ditawarkan bermula dari asasi hinggalah doctor falsafah. Antara kuliah pengajian yang ada di sini ialah usuludin, syariah, b.arab, islamik banking, akauntan, kulinari, multimedia,nursing,medic, dan banyak lagi.

“susah jugak nk paham madah fiqh muamalat ni” rungut amir.

“sabar la mir, blajar memang macam ni. Ada yang senang paham ada yang susah paham.”taufiq menenangkn kekusutan dalam  pemikiran amir.

“Alhamdulillah kita dapat Dr.arab yang spoting, lega sikit . belajar pon x tertekan sangat. Yang penting x syadid mcam Dr. melayu.”tersenyum amir.

“yang tu ana sokong”. Taufiq menambah.

Mereka menumpukan setiap kata yg keluar dari mulut Dr. supaya lebih memahami tentang tajuk yg di bentangkan oleh Dr. .

“farah, ramainya orang kulit hitam kt sini.”aulya mengeluarkan kenyataan berbau pertanyaan.

“ye la, awak ni aulya. Macam katak bawah tempurung. Insaniah ni mcam jenis kulit ade. Namakan kolej antarabangsa”. Tajam ayat dari farah.

“mana la saya tahu. Awak kan selalu je marah kt saya.” Aulya memuncung mengalihkan pandangan bersisa kesemua arah.

“yela… cik adik ni suka sangat merajuk”. usik farah.

----

Dr. ramadhan mengakhiri kelas dengan satu tugasan bhas tentang riba dan hukumnya. Semua pelajar menampakkan wajah yang akan dibebani oleh bahas yang pertama.

“faruq, jom kita pergi maktabah. Kalau pergi awal ,insya allah muroji’ masih lagi bnyk.” Faizal mengajak faruq.

“betul jgk ckp enta tu, jom sahabat. Lepas kelas ni kita pergi maktabah” faruq memberitahu amir dan tawfiq.

Selalunya setiap arahan dan permintaan faruq kepada sahabat2 nya ditunaikan. Bahkan mereka lebih gemar menolak faruq menjadi ketua setiap tugasan.

Amir ,faizal dan taufiq berjalan di hadapan manakala faruq di belakang mereka.kaki lima yang sedikit sempit sukar untuk berjalan dalam kumpulan. Malahan jika ada pelajar perempuan lalu perlu kepada pelajar lelaki mengelak sedikit. Faruq berjalan sedikit perlahan kerana dia sedang membuka file yang selalu dibawa mengantikan beg. Sedang asyik membuka file , tiba2 file faruq tercondong lalu tersankut pada bucu beg aulia. Lalu terselerak nota2 faruq. Dan di situ juga ada kad maktabah faruq.

prukkk…. Pummmmmm..  “ya allah, maaf ustazah. Ana cuai sedikit tadi.” Faruq cepat2 minta maaf.

aulia memandang kea rah faruq. “lain kali nk jalan tgk hadapan bkn tgk file.” Sedikit meninggi suara aulia.

Farah mencuit aulia supaya tidak memanjangkan perselisihan itu.

“maaf ustazah.”faruq mendongak muka dan segera mengalih pandangan kearah nota2 nya itu.

Amir , faizal dan taufiq terhenti seketika. Dari jarak x seberape jauh itu mereka bersua lirih.

“adoi, macam mane ni ustaz faruq kita. Dh tu terlggr beg si ustzh kecek molek tu” ujar amir.

“enta ni amir, sempat lagi berkate begitu. Kesian sahabat kita tu”. Faizal menegur.

Taufiq hanya mampu tersenyum melihat gelagak dua orang sahabat dia itu.

Aulia sempat terpandang kad maktabah faruq yang tercampak sedikit jauh.

“tu kad awak.” Beritahu aulia kepada faruq.

“Alhamdulillah, syukron ustzh.” Faruq tersenyum sedikit.

“hesem jugak budak ni” hati kecil aulia bermonolog.

Farah menarik tangan aulia supaya beredar dari tempat tu. Mereka terus menuju kearah blog bangunan islamik banking. Bangunan islamik banking berhampiran dengan blog bangunan maktabah. Bersebelahan sahaja.

Selesai mencari muroji’ semampu yang mungkin,  Faeuq , amir, taufiq dan faizal pulang ke teratak kasih di taman cencaru.

1 comment: